Endelig kom dagen vi har ventet på og jobbet for så lenge; Retro-gjengen skulle åpne sin nyeste og største butikk. I Olav Tryggvasonsgate 14 ligger den staselige og ærverdige Mathesongården fra 1897, hvor Retro nå har fått sitt nye hovedkontor. Bygget ble tegnet av arkitekt Karl Norum (som også står bak Britannia Hotell i samme by) og er fullt av vakre og originale detaljer både innvendig og utvendig. Bare se her!
Dette er altså Driv Design sitt største og mest spennende prosjekt til dags dato, og det var derfor ekstra gøy å være tilstede på åpningen. Omtrent 1200 kvadratmeter med spesialdesignet konsept og innredning, hvor utgangspunktet var en gammel bygård som var veldig slitt og hadde behov for renovering.
Ikke bare skulle Retro inn i tre etasjer, men de ville også utnytte bakgården som knytter fem bygårder sammen. Her ble det gjort et omfattende arbeid med fasaderenoveringer og ny takkonstruksjon med store glassfelt. En perfekt ramme for den nye dressavdelingen! Sjekk ut bindingsverkshuset på venstre side.
Her befinner vi oss altså i bakgården. Målet var å få til et omsluttende og intimt rom, som likevel skulle være åpent opp mot tak og delvis vise husfasadene i ytterkant. Dette er den avdelingen som er mest tilbaketrukket, og hvor en på grunn av konfeksjonsbiten forventer mest personlig service. Her er det viktig å føle ro rundt kjøpsprosessen, og det skal også interiøret bære preg av. Med japanskinspirert innredning i eik, skifergulv, rispapir som gir diffus belysning og en liten bambusskog, får i allefall vi en følelse av zen her inne!
Spennende ting skjer i skjæringspunktet mellom det klassiske og det moderne - noe som reflekteres i både dame- og herreavdelingen. Her er det klare farger mot terrazzo, stål og speil. Moderne og grafiske lysekroner mot nybarokk takstukkatur. Ja, for ikke å snakke om den innmari kule gatekunsten av Ståle Gerhardsen!
Under planleggingen av butikken er det lagt vekt på å skape spennende soner ved hjelp av ulik type innredning, fargeflater, speilbruk og andre spesialtilpassede elementer. Rene linjer og en ren plan setter varene i fokus, og gjør det enkelt for kundene å orientere seg.
Om du ikke har vært innom allerede, anbefaler vi at du tar turen og ser. Og om du har vært der - ta deg en tur til, da vel!